sobota, 17 sierpnia 2019

IPET najważniejsze informacje - czym jest? Jak go napisać? Gotowy wzór do pobrania

Dostałam od Was wiele pytań dotyczących IPET-u i postanowiłam, że stworzę dla Was post dotyczący tej tematyki. Myślę, że będzie krótko (mam nadzieję!😃), zwięźle i na temat, a Wam wszystko się rozjaśni. Aby dodatkowo ułatwić Wam pracę na końcu postu będzie na Was czekał gotowy wzór do pobrania z którego będziecie mogli skorzystać.😊

IPET to skrót od: indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny
Jest to ważny i podstawowy dokument regulujący funkcjonowanie dziecka z orzeczeniem w przedszkolu bądź w szkole. Jeśli więc w Waszej grupie znajduje się dziecko z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego taki IPET musi powstać.

Wszystkie ważne informacje znajdują się w rozporządzeniu: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Warto śledzić jego zmiany, bo te potrafią niestety pojawiać się często. Dzisiejszy post oparty jest o aktualnie obowiązujące rozporządzenie - ujęłam wszystkie najważniejsze informacje.

  • Kto przygotowuje IPET? IPET przygotowuje Zespół danej placówki składający się z pracowników pracujących z dzieckiem, przy udziale rodziców dziecka. 
  • Kto jest odpowiedzialny za IPET? Dyrektor jest odpowiedzialny za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu, a dla jak najefektywniejszego działania, wskazuje osobę, która będzie koordynowała pracę zespołu opracowującego IPET. Najczęściej jest to wychowawca lub specjalista (pedagog, psycholog, pedagog specjalny).
  • Na jakiej podstawie przygotowuje się IPET? Podstawą do przygotowania IPET-u są informacje zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz informacje pochodzące z wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (tzw. WOPFU), którą tworzą pracownicy i specjaliści pracujący z dzieckiem.
  • Jaki jest termin przygotowania IPET-u? Program powinien być przygotowany do 30 września bądź w terminie 30 dni od przekazania przez rodziców orzeczenia. Dokument tworzony jest na dany etap edukacyjny i przynajmniej 2 razy do roku powinien objęty być ewaluacją.
  • Na jak długo przygotowuje się IPET? IPET tworzy się na okres, na jaki wydano orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż dany etap edukacyjny. Nie znaczy to jednak, że tworzymy IPET i to koniec. Aby dokument ten spełniał swoją rolę należy go analizować i w miarę potrzeb modyfikować oraz uzupełniać. Dlatego tak ważne są spotkania zespołu na których można podsumować dotychczasową pracę i wprowadzić ewentualne zmiany.
  • Jak często powinny odbywać się spotkania zespołu? Według ustawy w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy do roku.
  • Czy IPET I WWRD to to samo? Czy muszę przygotować IPET dla dziecka, które ma tylko WWR? Na obydwa pytania odpowiedź brzmi NIE. Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowuje się wyłącznie dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Placówka nie jest zobligowana do tworzenia takiego programu na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Dla dziecka, które posiada tylko opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju przygotowujemy indywidualny program wspomagania rozwoju.

Rola rodziców przy tworzeniu IPET-u jest bardzo ważna. Mają oni prawo do tego, aby uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także być częścią opracowywania i modyfikacji samego programu. Ważne jest to, aby pamiętać o obowiązku powiadomienia rodziców dziecka o posiedzeniu zespołu - można to zrobić pisemnie lub w sposób przyjęty w danej placówce -  w ustawie nie znajduje się jednak termin w jakim powinni być powiadomieni, ale myślę, że wypadałoby to zrobić na tyle wcześnie, aby rodzice mogli zorganizować swój czas. Naszym obowiązkiem jest także dostarczenie rodzicom kopii IPET-u.
Jeśli chodzi o rolę rodziców w tworzeniu IPET-u to musimy pamiętać o tym, że w ustawie istnieje zapis dotyczący tego, że należy zawrzeć w nim działania wspierające rodziców oraz zakres współpracy z nimi - w szablonie do pobrania będziecie mieli gotowe formułki, które możecie wykorzystać. Rodzic powinien być aktywnym uczestnikiem i pomagać nam w procesie kształcenia i terapii - nie bójmy się z rodzicami rozmawiać i nauczmy się wymieniać opinie oraz spostrzeżenia.

Nie ma jednego obowiązującego wzoru IPET-u. Każda placówka może wypracować własne propozycje najbardziej adekwatne do ich potrzeb i organizacji pracy. Ustawa wskazuje jednak to, co każdy IPET powinie zawierać:

Jeśli chodzi u punkt 8 należy pamiętać o tym, że przy organizowaniu takich zajęć dla dziecka z niepełnosprawnością nie jest potrzebna ani zmiana orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, ani tym bardziej orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Pamiętajcie, że rozwiązanie powinno być stosowane do wybranych zajęć edukacyjnych, może też być stosowane okresowo, w razie zaistniałej potrzeby. Dyrektor, po konsultacji z zespołem oraz w porozumieniu z rodzicami ucznia, może zdecydować o zaprzestaniu tej formy pracy np.: w sytuacji poprawy funkcjonowania ucznia czy w związku z likwidacją barier środowiskowych.

Przy pisaniu IPET-U zawsze musimy go dostosować do konkretnej niepełnosprawności dziecka, pamiętając jednak o tym, że jest to dokument służący indywidualizacji - tak jak nie ma dwóch takich samych ludzi tak nie powinniśmy tworzyć IPET-u na zasadzie kopiuj-wklej. W zależności od niepełnosprawności nasze działania będą mieć charakter:
  • rewalidacyjny w odniesieniu do uczniów niepełnosprawnych,
  • resocjalizacyjny dla ucznia niedostosowanego społecznie,
  • socjoterapeutyczny dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Warto pamiętać, że istnieje możliwość zmiany zapisów w IPET, jeśli stwierdzono, że dane zajęcia nie są już potrzebne. Należy wtedy zmienić rodzaj zajęć lub wymiar godzin. Dlatego tak ważne są spotkania zespołu, regularna ocena funkcjonowania, bieżąca obserwacja i kontakty z rodzicami.

Jak już pewnie zauważyliście IPET i WOPFU to dwa "nierozerwalne" ze sobą dokumenty. Na podstawie WOPFU oraz opinii o potrzebie kształcenia specjalnego tworzymy program dla danego dziecka. Niektórzy uwzględniają w tym samym dokumencie IPET oraz WOPFU - ja je oddzielam umieszczając informacje w IPET o tym, że WOPFU stanowi załącznik do tego dokumentu. Warto zapytać w swojej placówce, jakie ma wymagania, co do tej kwestii - ustawa jej nie reguluje. Jeśli jest takie wymaganie, aby ich nie rozdzielać wystarczy, że dokleicie WOPFU do gotowego szablonu, który ściągnięcie. Samej wielospecjalistycznej ocenie funkcjonowania uczenia poświęcę osobny post.😊

Dotyczy to punktu: formy i okres udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ustawa reguluje, jakie zajęcia powinny znaleźć się na danym etapie edukacyjnym. Wystarczy, że w zależności od etapu edukacyjnego sprawdzimy sobie jakie zajęcia możemy wpisać w IPET i uwzględniamy w nim te, których dane dziecko potrzebuje. Poniżej ściąga:

W przedszkolu:

  • zajęć rozwijających uzdolnienia;
  • zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  • zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
  • porad i konsultacji.

W szkole:

  • klas terapeutycznych;
  • zajęć rozwijających uzdolnienia;
  • zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
  • zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
  • zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  • zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu - w przypadku uczniów szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych;
  • zindywidualizowanej ścieżki kształcenia;
  • porad i konsultacji;
  • warsztatów.
W szablonach do ściągnięcia z komentarzami i wskazówkami znajdziecie informację dotyczącą zajęć rewalidacyjnych, które przysługują dzieciom z niepełnosprawnością - obowiązująca ustawa narzuca uwzględnienie w IPET konkretnych zajęć dla trzech rodzajów niepełnosprawności: spektrum autyzmu, dzieci niewidomych oraz z zaburzeniami mowy lub jej brakiem (afazja). 

                  Przygotowałam dla Was gotowy wzór do ściągnięcia w dwóch wersjach - z komentarzami i wskazówkami oraz pusty do uzupełniania. Możecie je pobrać z chomika TUTAJ lub poprzez dysk google TUTAJ. Pobierajcie, korzystajcie - będzie mi wówczas miło jeśli zostawicie jakiś ślad po sobie😊 Wzór jest w pełni edytowalny (plik WORD)

                  Macie jakieś pytania? Śmiało zadawajcie je pod tym postem - w miarę mojej wiedzy i doświadczenia postaram się Wam pomóc.😊

                  38 komentarzy:

                  1. Świetny post! Dziękuję za pomoc ;)

                    OdpowiedzUsuń
                    Odpowiedzi
                    1. Proszę :) Cieszę się, że się przydał :) Pozdrawiam!

                      Usuń
                  2. Bardzo pomocny post. Ułatwi mi pracę NAPEWNO

                    OdpowiedzUsuń
                    Odpowiedzi
                    1. Taki był cel posta - wyjaśnić, pomóc i pokazać, że nie jest to taki straszny dokument do napisania :) Pozdrawiam!

                      Usuń
                  3. Bardzo dziękuję. Konkret podany od ręki 🌸

                    OdpowiedzUsuń
                  4. Świetny post. Bardzo ułatwi mi napisanie pierwszego w życiu IPET-u

                    OdpowiedzUsuń
                  5. Dziękuję za informację o tych dokumentach. Polecam wszystkim. Pozdrawiam

                    OdpowiedzUsuń
                  6. Dziękuję za informację o tych dokumentach. Polecam wszystkim. Pozdrawiam

                    OdpowiedzUsuń
                  7. Bardzo przydatne dziękuję

                    OdpowiedzUsuń
                  8. Bardzo istotna pomoc. Dziękuję.

                    OdpowiedzUsuń
                  9. Ślicznie dziękuję,mega pomocny strona.

                    OdpowiedzUsuń
                  10. Super, że są ludzie gotowi dzielić się swoją wiedzą i umiejętnościami z potrzeby serca :-)

                    OdpowiedzUsuń
                  11. Takich ludzi już coraz mniej ale trzymaj tak dalej. Pozdrawiam

                    OdpowiedzUsuń
                  12. Potrafiła Pani w prosty sposob przedstawić duży zakres Swojej wiedzy. Bardzo dziękuję.

                    OdpowiedzUsuń
                  13. Bardzo, bardzo dziękuję za możliwość skorzystania z takiej MEGA pomocy. Podpinam się pod innych, że coraz mniej ludzi, którzy chcą pomóc bezinteresownie. BRAWO, życzę wszystkiego dobrego.

                    OdpowiedzUsuń
                  14. bardzo rzeczowy i przydatny wpis, dziękuje :)

                    OdpowiedzUsuń
                  15. Bardzo dziękuję, super pomoc. Pozdrawiam serdecznie.

                    OdpowiedzUsuń
                  16. Pomocna sprawa. Dzięki za udostępnienie takiego wzoru.

                    OdpowiedzUsuń
                  17. Super pomoc! Dziękuję

                    OdpowiedzUsuń
                  18. Materiał bardzo dobrze przygotowany i pomocny. Dziękuję zwłaszcza za wzór z uwagami, bardzo mi się przyda w pracy.
                    Pozdrawiam serdecznie!

                    OdpowiedzUsuń
                  19. Przecież ten post jest lepszy od niejednego wykładu na studiach :) dziękuję!

                    OdpowiedzUsuń
                  20. Dziękuję serdecznie, to rzadkość, takie dzielenie się wiedzą :))

                    OdpowiedzUsuń
                  21. Dziękuję za udostępnienie bardzo pomocnych treści, pozdrawiam:)

                    OdpowiedzUsuń
                  22. Duża wiedza, doskonały przekaz. Jest Pani niesamowita. Dziękuję i życzę dalszych sukcesów i radości:))

                    OdpowiedzUsuń
                  23. Świetny post, jasno, przystępnie :) Dziękuje:)

                    OdpowiedzUsuń
                  24. Dziękuję, dużo mi pomogło.

                    OdpowiedzUsuń