poniedziałek, 28 lipca 2025

Grafomotoryczne ośmiorniczki

Przygotowałam dla was materiały idealne do wykorzystania na terapię ręki - grafomotoryczne ośmiorniczki. Zadaniem dziecka jest wyklejenie ośmiorniczki za pomocą kulek plasteliny - według koloru lub według własnego pomysłu. Robienie kuleczek z plasteliny to małe ćwiczenie o wielkim znaczeniu – rozwija dłonie, wspomaga naukę pisania i poprawia ogólną sprawność manualną. Warto je regularnie wplatać w zabawy plastyczne i terapeutyczne. Karta pracy bez wyznaczonych kolorów jest wersją łatwiejszą, relaksującą i sensoryczną - bez analizowania i zaangażowania poznawczego. Natomiast karta pracy z kolorami wymaga większego skupienia uwagi, analizy poznawczej oraz umiejętności rozpoznawania kolorów. 


Co rozwijamy podczas tej zabawy?

Przede wszystkim wzmacniamy mięśnie dłoni i palców poprzez ugniatanie i formowanie kulek aktywujemy małe mięśnie dłoni (głównie mięśnie wewnętrzne dłoni i palców), które są niezbędne do prawidłowego trzymania ołówka, nożyczek czy łyżki. Podczas pracy ćwiczymy precyzję ruchów (motorykę małą), a ruch „toczenia” plasteliny między palcami (np. kciukiem i palcem wskazującym) rozwija kontrolę ruchu i precyzyjne operowanie palcami. Jest to idealna zabawa, która wspiera rozwój grafomotoryki i jest to jeden z pierwszych kroków do nauki pisania – im sprawniejsze palce, tym łatwiej dziecku rysować, pisać i kolorować. Podczas pracy rozwija się także koordynacja oko–ręka , gdy dziecko obserwuje, co robi jego ręka, i dostosowuje ruchy tak, by kulka miała odpowiedni kształt i wielkość. Zabawa przy okazji uczy cierpliwości i skupienia ponieważ formowanie wielu równych kuleczek wymaga uwagi, dokładności i powtarzalności, a także stymuluje zmysł dotyku ponieważ plastelina ma określoną fakturę i opór – dziecko uczy się regulować siłę nacisku.

Dla kogo taka karta jest łatwiejsza?

👉 Dla młodszych dzieci (2,5–4 lata)

Nie muszą znać kolorów ani ich dopasowywać – po prostu wyklejają według własnego pomysłu.

Skupiają się na samej czynności wyklejania (ugniatanie, lepienie, przyklejanie), co rozwija motorykę małą.

👉 Dla dzieci z trudnościami rozwojowymi

Nie mają dodatkowego obciążenia poznawczego (jak rozpoznawanie kolorów, analiza wzoru).

Zadanie jest bardziej relaksujące i sensoryczne, a nie analityczne.

👉 Dla dzieci potrzebujących swobody twórczej

Mogą wybrać kolory, które lubią – rozwijają samodzielność i kreatywność.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz